Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cindy Dijk - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cindy Dijk - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Blijf op de hoogte en volg Cindy

04 Augustus 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Na een lange rit van 7 uur met de bus vanuit siem reap, zijn we vrijdagmiddag aangekomen in de hoofdstad Phnom Penh. We hebben gemerkt dat de sfeer hier weer heel anders is dan in Siem Reap waar alles op toeristen was ingesteld. Hier kennen de mensen nog bescheidenheid en zijn ze minder agressief in de verkoop van prullaria. Over het algemeen lijkt het wel of er in Cambodja meer westerse invloeden zijn dan in Thailand.

zaterdag hebben we ons door een tuk tuk de hele dag rond laten rijden. We hebben een bezoekje gebracht aan de killing fields van choeung ek en ook de gevangenis van tuol sleng. tijdens het regime van pol pod werden er tussen 1975 en 1979 ongeveer 3 miljoen Cambodjanen vermoord door de Cambodjanen van de rode khmer. In de gevangenis was te zien hoe en waarmee de mensen daar op een gruwelijke wijze gemarteld werden. De rode Khmer had het gemund op mensen uit de stad, intellectuele mensen. mensen die er maar enigszins slim uitzagen konden een bedreiging vormen. de rode khmer gingen uit van een nieuw tijdperk, het jaar nul. vreselijk om te zien en te beseffen dat het eigenlijk nog niet zo lang geleden is. het is niet te beschrijven. de mensen werden met busladingen van en naar de gevangenissen gebracht en na die gruwelijke martelingen daar (als ze dat overleefde) naar een van de killing fields gebracht. Daar gingen de gruwelijkheden verder. baby's werden voor de ogen van hun moeders met hun hoofdjes tegen een boom geslagen, mensen werden op allerlei gruwelijke manieren onthoofd of het hoofd ongeslagen.
Al je rondloopt op de killing fields langs alle massa graven. zie je nog kledingstukken liggen en helemaal nu in het regenseizoen komen er regelmatig botten aan de oppervlakte.
het was erg indrukwekkend om te zien Allemaal. we waren allebei onder de indruk en zijn daarna nog naar een leuke markt gegaan om even iets gezelligs te doen. :-)

vanmorgen zijn we naar het koningspaleis geweest. dat was erg mooi. We zitten nu in de bus naar Sihanouk ville, een plaatsje aan de kust vanwaaruit we lekker naar de eilandjes gaan. ben benieuwd.

• 04 Augustus 2013 - 12:20

Marije:

Leuk om te lezen allemaal !! Veel plezier xx

• 04 Augustus 2013 - 15:03

Papa:

Hallo Cindy en Marcus,
    Ik had in eerste instantie jullie willen ontraden om de killing fields te gaan bezoeken, omdat er heel veel negatieve energie hangt. Dit is nieuws wat ik toen ik zo oud was als jullie elke dag over radio en TV voorbij zag komen. De rode Khmer werd aangevoerd door hun leider Poll Poth (weet niet of ik het goed schrijf) en zo zie je maar waartoe mensen als beesten te keer kunnen gaan. Wel leerzaam en een les voor ons allen "Dit nooit meer" maar 30 jaar na Hitler kwam er weer deze herhaling, zij het in een andere verpakking, zodat het niet werd herkend. Hopelijk hebben we voorgoed hier iets van geleerd, sorry maar dit moest ik even kwijt.
    Liefs van Trudie en mij.